Z okazji Roku Josepha Conrada Kino pod Baranami i Krakowskie Biuro Festiwalowe zapraszają na pokazy produkcji filmowych inspirowanych życiem i twórczością Josepha Conrada. W programie m.in. wielokrotnie nagradzane dzieła Andrzeja Wajdy, Francisa Forda Coppoli i Ridleya Scotta oraz biografia artysty autorstwa Lucyny Smolińskiej i Mieczysława Sroki.

W tym roku mija 160 lat od urodzin Józefa Konrada Korzeniowskiego. Rok 2017 został ustanowiony Rokiem Josepha Conrada.

Z tej okazji krakowscy widzowie zobaczą m.in. film Szaleństwo Almayera, autorstwa cenionej, belgijskiej reżyserki Chantal Akerman. To nominowana do czterech belgijskich nagród filmowych adaptacja debiutanckiej powieści Conrada pod tym samym tytułem. Opowiada o żyjącym w Malezji holenderskim kupcu, który wbrew uprzedzeniom rasowym panującym wśród kolonizatorów próbuje zapewnić swojej ciemnoskórej córce dobrobyt. Film prezentowany będzie z polskimi oraz angielskimi napisami.

W programie znalazły się również dwie adaptacje Jądra ciemności – najsłynniejszego dzieła pisarza. Film Nicolasa Roega pod tym samym tytułem to historia kapitana Marlowa, który rusza w głąb afrykańskiej dżungli w poszukiwaniu niejakiego Kurtza, szefa stacji handlowej, który najwyraźniej postradał zmysły. W głównych bohaterów opowieści wcielili się znakomici aktorzy: Tim Roth oraz John Malkovich. Wprowadzenie do filmu wygłosi historyk sztuki filmowej i krytyk filmowy, Jacek Ziemek.

Opowiadanie Conrada zainspirowało również Francisa Forda Coppolę, twórcę prezentowanego podczas przeglądu kultowego filmu Czas apokalipsy. Coppola przeniósł akcję w realia wojny w Wietnamie, a nakręcona z rozmachem produkcja do dziś pozostaje jednym z najważniejszych antywojennych filmów w historii kinematografii. W rolach głównych wystąpili Martin Sheen i Marlon Brando, którym towarzyszą m.in. Robert Duvall i Laurence Fishburne. Czas apokalipsy otrzymał Złotą Palmę na festiwalu w Cannes w 1979 roku, był również nominowany do ośmiu Oscarów, ostatecznie otrzymując dwie statuetki. Coppolę uhonorowano Złotym Globem za najlepszą reżyserię i najlepszą oryginalną ścieżkę dźwiękową, którą skomponował wraz z ojcem Carmine. Robert Duvall otrzymał nagrodę za najlepszą męską rolę drugoplanową.

Na ekranie krakowskiego Kina pod Baranami pojawią się również Harvey Keitel i Keith Carradine w wyświetlanym z taśmy 35 mm filmie Pojedynek – nagrodzonym w Cannes debiucie reżyserskim Ridleya Scotta. To rozgrywający się w czasie wojen napoleońskich dramat historyczny, będący ekranizacją opowiadania Josepha Conrada pod tym samym tytułem. Oprócz znakomitych kreacji aktorskich Pojedynek Scotta słynie z niezwykle dopracowanych, malarskich kadrów, które reżyser uzyskał dzięki wykorzystaniu naturalnego oświetlenia. Zdjęcia do filmu powstawały głównie w plenerach oraz istniejących już wnętrzach na terenie Anglii i Francji.

Adaptacji powieści pisarza podjął się także Andrzej Wajda, przenosząc na ekran Smugę cienia. Ta polsko-brytyjska produkcja to opowieść osnuta na epizodzie z życia Conrada, który – zanim rozpoczął karierę pisarską – przez 20 lat pracował jako marynarz. W kapitana statku handlowego, alter ego autora, wcielił się Marek Kondrat. W roli pozostałych członków załogi wystąpili m.in. Graham Lines, Tom Wilkinson i Piotr Cieślak. Smuga cienia otrzymała Nagrodę Główną Jury podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku.

Polskie kino reprezentować będzie również film Jej powrót Witolda Orzechowskiego w doborowej obsadzie. W porzuconego przez żonę młodego przedsiębiorcę wcielił się Jerzy Zelnik, a w roli wiarołomnej małżonki wystąpiła Beata Tyszkiewicz. Film zrealizowano na podstawie noweli Conrada pt. Powrót.

Conradowskie pasmo filmowe zaprezentuje także inscenizowany dokument biograficzny “Ja, który mam podwójne życie…” czyli dylemat Josepha Conrada autorstwa Lucyny Smolińskiej i Mieczysława Sroki. Chociaż dzieła Josepha Conrada zyskały uznanie krytyków i do dzisiaj cenione są na całym świecie, w czasach jemu współczesnych osoba i twórczość pisarza były przedmiotem ożywionych polemik, w których zarzucano mu m.in brak patriotyzmu. Twórcy filmu – zagłębiając się w życiorys pisarza – próbują odpowiedzieć na pytanie, na ile zasadne były kierowane wobec Conrada oskarżenia.

Źródło: informacja prasowa organizatora