W sklepie, u fryzjera, w klubie. Ponad 100 tysięcy wierszy w przeszło 200 miejscach będzie można wkrótce dostać w Warszawie. Inicjatywa „Wiersze w mieście” rozpocznie się 3 kwietnia i – jak zapowiadają organizatorzy – będzie to prawdopodobnie największa akcja promującą poezję w Europie.

Wchodzisz do sklepu spożywczego po czekoladę – wychodzisz z wierszem gratis. Idziesz do fryzjera – i do strzyżenia dostaniesz wiersz. Masz ochotę na ulubione latte na sojowym mleku – i tym razem również otrzymasz wiersz. W klubach znajdziesz plakaty, z których wiersz będzie można oderwać, jak numer telefonu do hydraulika z ulicznego ogłoszenia. Na przystanku autobusowym wiersza wprawdzie nie dostaniesz, ale będziesz mógł go przeczytać. W kwietniu w Warszawie na każdym kroku poezję dostaniesz gratis. Nowa, nietypowa odsłona akcji „Wiersze w mieście” będzie promować dostęp do poezji, jakiego do tej pory nie było. I w równie nowatorskiej skali – zostanie bowiem rozdanych aż 100 tysięcy wierszy. Organizatorom akcji nie chodzi o przekonywanie przekonanych, lecz o dotarcie z poezją do osób, które jej na co dzień nie czytają. Dlatego posłużyli się hasłami i sposobami dotarcia do odbiorców znanymi z promocji masowych produktów, usług i supermarketów.

W tym roku akcja zwiększa swój zasięg nie tylko poprzez potrojenie liczby nośników, ale także poprzez dołączenie się do akcji kolejnych państw. Autorami wierszy jest 18 europejskich poetów, a ich motywem przewodnim – wolność. Reprezentują różnorodność tradycji, kultur oraz poglądów twórców z różnych zakątków naszego kontynentu. Tegoroczna edycja „Wierszy w mieście” jest drugą z kolei i wyewoluowała z organizowanej przez sześć lat kampanii „Wiersze w metrze”. Tylko od ubiegłego roku akcja urosła czterokrotnie. Promocja obowiązuje do końca kwietnia lub wyczerpania zapasu 100 tysięcy wierszy.

Organizatorem projektu „Wiersze w mieście” jest EUNIC Warszawa, czyli Stowarzyszenie Narodowych Instytutów Kultury Unii Europejskiej w Warszawie. Wśród realizowanych co roku projektów EUNIC Warszawa, które na stałe wpisały się w krajobraz miasta, są m.in. Europejski Dzień Języków, Międzynarodowy Dzień Tłumacza czy Spoke’N’Word Festival. Instytuty zrzeszone w EUNIC stawiają sobie za zadanie wspólne działania instytucji kulturalnych, wymianę doświadczeń i umiejętności oraz współpracę z lokalnymi partnerami (w tym organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury) oraz Komisją Europejską. Projekt „Wiersze w mieście” współorganizowany jest przez Miasto Stołeczne Warszawa.

Źródło: informacja prasowa organizatorów